HOME        HISTORIA          BILDGALLERI           GÄSTBOK           AUSTIN A40 DEVON       KONTAKT    LÄNKAR

Uppdaterad 2010-11-07

 

Med Thulinbil i Shakespear´s England 2001

            Bo Andersson, Tony Borg & Erik Bergqvist innan start.

 

Torsdagen 30 augusti:

Äntligen efter flera års planering är vi på väg till England för att köra veteranbilsrally med Thulinbilen. Under förmiddagen lastar vi släp och dragbil och efter lunch styr vi mot Esbjerg via Malmö och Öresundsbron. På motorvägen mellan Lundåkrakarusellen och Lomma händer det plötsligt spännande saker. Vi blir omkörda av en mc-polis tätt följd av en VW Golf och ett koppel polisbilar i hastigheter säkert över 150 km/tim och i höjd med Lomma har polisen prejat Golfen och fått stopp på den på bekostnad av minst en kvaddad polisbil. Ibland kan verkliga livet vara lika spännande som på TV.

Resan fortsatte mot Esbjerg ganska händelselöst och en aning långtråkigt på grund av den låga hastighet vi var tvungna att hålla oss till. Väl ombord på M/F Dana Anglia intog vi middag, såg Pearl Harbor i fartygets biograf och tog några pint Guiness i puben innan det var dags att gå till kojs.

                                                                               På smala krokiga Engelska landsvägar

Fredagen 31 augusti

Vi anländer till Harwich vid middagstid och tillbringar resten av dagen på de engelska vägarna. Väl framme vid hotellet i Coventry är det dags för middag och några pint i baren och så har den dagen gått.

 

 Kitcar mässa på Donington Park

Lördagen 1 september

Eftersom färjorna mellan Esbjerg och Harwich bara går varannan dag så får vi en extra dag att slå ihjäl. Vi kollar i den lokala tidningen Coventry Evening Telegraph, som också är huvudsponsor för rallyt vi skall delta i , vad som händer under dagen och hittar en annons om en Kitcarmässa på Donnington Park dit vi beger oss. Här finns allt i Kitcarväg, från 3-hjuliga Morgankopier , Lotus super seven, T-Fordkopior till extrema GT40 med över 600 hk i en bil på 900 kg. Är man på Donnington Park så är det ett måste att gå in och se ”Donnington Collection” som är en fantastisk samling av tävlingsbilar från början av 1900-talet och fram till 1990-talet med bland annat Ronny Petterssons ”John Player Special”

Innan dagen är slut kollar vi vilken väg vi skall ta nästa morgon för att komma till Memorial Park i Coventry som är startplatsen för morgondagens rally,

 

 Ändlösa rader av veteranbilar

Söndagen 2 september

RALLYDAGS!! Efter en tidig frukost är det dags att koppla släpet och åka till startplatsen Memorial Park som är en park till minne av de som stupat under kriget. Efter lossning av Thulinbilen letar vi upp vår uppställningsplats, vi har startnummer 8a. Knappt har vi parkerat bilen förrän vi hör i högtalarna hur konferenciären Martin Hone uppmana ”the brave swedes” att komma fram till scenen varefter han berättar hur vi via Danmark och Holland kört med Thulinbilen till England, en föga sanningsenlig version. Rallyt kallades tidigare ”Shakespeare Run” och startade i Stratford on Avon men eftersom trafiksituationen i centrala Stratford inte längre tillät ett så stort evenemang så flyttades det till Coventry. I England ingår ofta någon form av välgörenhet vid sådana här evenemang och detta var inget undantag, hela parkeringsavgiften, 3 pund, gick till en organisation som kallas BEN, som hjälper anställda och deras familjer inom ”automotiv industry”.

I väntan på starten dyker det upp folk från Haldex Brake Ltd som bjuder in oss till ett besök på måndagen.

Äntligen går starten: först iväg är en Benz Tonneau 1902, sen följer bl. a. Talbot 1906, Renault 1908, Sunbeam 1913, Bean 1925 o.s.v.

450 veteranbilar och mellan 8000 och 12000 besökare, kan något veteranrally i Skandinavien slå det. Färden går på smala slingrande engelska vägar kantade av höga häckar genom små städer och byar, förbi kyrkor, pubar, slott och herresäten.

                                                                     Erik Bergqvist & Tony Borg läskar strupen.

 

  Vid några pubar var det stopp för att inta förfriskning och efter ca. 4 timmar och 63 miles (Ca. 100 km) var vi så tillbaks på startplatsen.

Efter målgång intar vi en hamburgare och en pint öl och under tiden så dyker det upp fler kolleger från Haldex Brake Ltd som berättar att det sitter en lapp på vår ruta att vi vunnit ett pris så nyfikna går vi till bilen för att se vad det kan vara. När vi kommer fram så kommer en funktionär och ber oss köra fram bilen till scenen. När alla pristagare samlats börjar prisutdelningen. Vi fick pris för mest långväga deltagare men ombads att stanna kvar eftersom man hade ännu en överraskning till oss.

 

                                                                     The Coventry Evening Telegraph Spirit of the Run Award

 

När alla övriga pristagare fått sina priser så kallades vi åter fram för att få överräckt The Coventry Evening Telegraph Spirit of the Run Award, rallyts mest prestigefyllda pris, med efterföljande fotografering. Vädret var skapligt under rallyt men under prisutdelningen vräkte regnet ner och de flesta deltagarna lämnade i hast arenan, så även vi.

 

                                                                                     Bo Andersson presenterar Thulinbilen för anställda på           Haldex Brake Ltd i Reddich

Måndagen 3 september

Beger oss till Haldex Brake Ltd som tillverkar ABS till släpvagnar. Besöket startar med fotografering  varpå följer en guidad tur genom fabriken med bl. a. helautomatiska liner för montering av kretskort. Våra kolleger berättar att vi varit med på BBC:s lokala TV-stations nyhetssändningar och i Coventry Evening Telegraph fanns 3 helsidor med bilder från rallyt. Efter detta beger vi oss till National Motorcycle Museum utanför Birmingham. Här finns så gott som varje motorcykel som tillverkats i England sedan 1900-talets början fram till våra dagar. Gillar man veteranmotorcyklar så går det åt många timmar innan man sett sig mätt.

 

Tisdagen 4 september

Hemfärden startar men eftersom färjan inte går förrän klockan 18 planerar vi in ett besök på Shuttlworth Collection i byn Old Warden som är ett flygmuseum där alla plan flygs med. Där fanns bl.a. flera av de flygplan som byggdes till filmen ”Dessa fantastiska män och deras flygande maskiner” och en samling bilar och hästvagnar.

 

    Bilder från Shuttlworth Collection i byn Old Warden

 

 

Väl ombord på färjan till Esbjerg får vi puben, biosalongen och nattklubben för oss själva eftersom vädrets makter inte är speciellt gunstiga med vindstötar upp till stormstyrka.

 

Onsdagen 5 september

Äntligen fast mark under fötterna. Trötta efter nattens oväder styr vi kosan mot Landskrona.

Vi är alla överens att trots det kostade oss 6 semesterdagar var detta det bästa rally vi deltagit i.

I Bildgalleriet finns fler bilder från rallyt.

HOME        HISTORIA          BILDGALLERI           GÄSTBOK           AUSTIN A40 DEVON       KONTAKT    LÄNKAR